X
تبلیغات
موسیقی در غربت - از نگاه یاران به یاران ندا می رسد

موسیقی در غربت

موسیقی ایرانی

از نگاه یاران به یاران ندا می رسد

از نگاه یاران به یاران ندا می رسد. 

دوره رهایی، رهایی فرا می رسد.

این بیت شعر شاید اکثر افراد را یاد تصنیفی با همین شعر در اواخر دهه ۶۰ بیندازد که به کررات از تلویزیون پخش می شد. این تصنیف که بر اساس یک ملودی کردی در آواز بیات ترک و شعر مرحوم فریدون مشیری است توسط جلال ذوالفنون تنظیم و همراه گروه سه تارنوازان با آواز صدیق تعریف در آلبوم شیدایی در دهه ۶۰ منتشر شد.


                  تعریف

صدیق تعریف متولد ۱۳۳۵ سنندج، دانش آموخته تئاتر دانشکده هنرهای زیبای تهران و شاگرد استاد محمود کریمی در فاصله سالهای ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ هستند. ایشان همچنین شاگرد مرحوم رضوی سروستانی و استاد نصراله ناصح پور نیز بوده اند.

صدیق تعریف اولین کنسرت و آلبوم خود را با همکاری استاد محمد رضا لطفی در سال ۱۳۶۲ در دستگاه سه گاه با همکاری گروه شیدا و عارف اجرا کرد. این اثر به یاد استاد طاهر زاده اجرا شد.

 دانلود تنها تصنیف این اثر در سه گاه

تعریف و لطفی

تعریف همچنین در سال ۱۳۶۴ در موسیقی سریال ابن سینا با فرهاد فخرالدینی همکاری داشته است.

 بشنوید: تصنیف سریال ابوعلی سینا با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی

همکاری بعدی تعریف با فرهاد فخرالدینی به اجرای آواز و تصنیف عبدالقادر مراغه ای در سریال امام علی (ع) باز می گردد.

بشنوید تصنیف سریال امام علی (ع) با صدای صدیق تعریف و تنظیم فرهاد فخرالدینی

تنها همکاری تعریف با علیزاده در اجرای شورانگیز بود ولی بعد، آلبوم با اجرای شهرام ناظری وارد بازار شد.

صدیق تعریف در دو آلبوم با نام های "گلگشت"، "فراق"  با گروه شیدا با سرپرستی و آهنگسازی پشنگ کامکار همکاری داشته است. قابل ذکر است بعد از رفتن محمد رضا لطفی از ایران پشنگ کامکار تا مدتی سرپرستی گروه را به عهده داشت.

بشنوید: تصنیف راست پنجگاه از آلبوم فراق

 بشنوید: اجرای آواز اصفهان و تصنیف از آلبوم گلگشت

تعریف همچنین آلبومی را با همکاری گروه همنوازان در سال ۷۲ منشر کرد به نام " شور دشت ". اعضای این گروه تقریبا" همان نوازندگان گروه آوا بودند.

 بشنوید: تصنیف نرگس مست از آلبوم شور دشت

صدیق تعریف با وجود اینکه کرد است، فقط یک آلبوم به زبان کردی داشته است به نام "کردانه " با اجرای گروه کامکارها و تنظیم ارسلان کامکار. تمامی آهنگ ها از جمله آهنگ های معروف و زیبای کردی هستند اما در تنظیم و اجرای این آثار نکته قابل ملاحظه ای وجود ندارد. تنظیمی بسیار ساده برای ۶ ساز ایرانی. به نظر نگارنده صدیق تعریف می توانست در تنها آلبومی که به زبان مادری اش خوانده است اثری قوی تر و با ارکستری بزرگتر کار کند.

بشنوید: تصنیف مطرب حریفان در شوشتری با تنظیم ارسلان کامکار

بشنوید: تصنیف آمان هی آمان در آواز اصفهان با تنظیم ارسلان کامکار

بشنوید: تصنیف آمان هی آمان با صدای مظهر خالقی و تنظیم استاد مرتضی حنانه 

تعریف در آلبوم " آثار حسین دهلوی" نیز با استاد دهلوی همکاری داشته است.

یکی از آثار بسیار جالب توجه تعریف آلبوم "ماه بانو " است. این اثر با همکاری کیوان ساکت، اردشیر و ارژنگ کامکار اجرا شده است. این اثر شامل هشت تصنیف از آهنگسازان بنامی همچون مرتضی نی داوود، عارف قزوینی، علی اصغر بهاری و تصنیفی از ترکیب دو اثر رضا محجوبی و صبا است.

بشنوید: آتشی در سینه دارم جاودانی با آهنگسازی مرتضی نی داوود در مایه دشتی با صدای تعریف 

بشنوید: آتشی در سینه دارم جاودانی با صدای قمرالملوک وزیری

بشنوید: آتشی در سینه دارم جاودانی با صدای همایون شجریان

آلبوم آبگینه در دستگاه همایون ماحصل همکاری تعریف با داوود آزاد و گروه همنوازان است. در این اثر تقریبا" همچون آلبوم ماه بانو، تعریف به بازخوانی آثار قدیمی دست زده است. از جمله "جلوه گل" با آهنگسازی عبدالحسین خان شهنازی،  تصنیفی به نام " نیاز" که آهنگسازش نامعلوم است و تصنیف کردی کتانه.

بشنوید: تصنیف جلوه گل با آهنگسازی عبدالحسین خان شهنازی

از چپ به راست: صدیق تعریف، داوود آزاد، حسن ناهید، بهرام ساعد و صادق تعریف

آخرین اثر صدیق تعریف آلبومی به نام " ماه عروس" می باشد. این اثر جز آلبوم هایی است که نکات عجیب زیادی دارد. اول اینکه این اثر بر اساس موسیقی خراسان ساخته شده است و اجرای آواز و تصنیف ها به همان لهجه خراسانی صورت گرفته است، در حالیکه خواننده خراسانی نیست و تجربه زیادی در زمینه موسیقی محلی نداشته است. دوم اینکه بعد از گذشت چند سال از ضبط موسیقی این اثر، خواننده آواز ها و تصنیف ها را اجرا کرده و روی موسیقی میکس شده است. این اتفاق حتی در مورد آواز هم افتاده است، که در نوع خود جالب توجه است. سوم اینکه در بروشور این اثر نامی از نوازندگان آن نیست. آهنگساز این اثر هم هیچ توضیحی در این باره نداده است.

بشنوید: ترانه لیلا خانم، محلی خراسان با تنظیم حمید متبسم


اما یکی از آثار ماندگار صدیق تعریف که به نوعی باعث نوشتن این پست شد آلبوم شیدائی است. این اثر که حاصل همکاری تعریف با جلال ذوالفنون است را می توان با آثاری همچون گل صد برگ و یا آتشی در نیستان مقایسه کرد. در تمامی این آثار نقش ساز ملودیک را سه تار به تنهایی اجرا می کند البته سه تار به شکل گروه نوازی. در تمامی این آثار هم دف به عنوان ساز کوبه ای حضور داشته است.

آلبوم شیدائی که در اواخر دهه ۶۰ انتشار یافت تجربه ای بود که صدیق تعریف دیگر دست به تکرار آن نزد. اگر چه این بسیار پسندیده است که یک خواننده با گروه های مختلفی همکاری کند و یا اجراهای متفاوتی داشته باشد. اما به باور نگارنده صدیق تعریف می توانست تجربه شیدائی را دوباره تکرار کند.


در آخر به تصنیف از نگاه یاران به یاران ندا می رسد گوش دهید و آن را با سایر آثار تعریف مقایسه کنید.

              

 

بشنوید: تصنیف یاران در بیات ترک، ملودی کردی، شعر فریدون مشیری، تنظیم جلال ذوالفنون و آواز صدیق تعریف


از نگاه یاران به یاران ندا می رسد

 

دوره ی رهایی رهایی فرا می رسد

 

این شب پریشان پریشان سحر می شود

 

روز نو گُل افشان گل افشان به ما می رسد

 

بخت آن ندارم که یارم کند یاد من

 

حال من که گوید که گوید به صیاد من

 

گرچه شد به نیزار گرفتار به بیداد او

 

عاقبت رسد عشق رسد عشق به فریاد من

 

از نگاه یاران به یاران ندا می رسد

 

دوره ی رهایی رهایی فرا می رسد

 

ساقیا کجایی کجایی که در آتشم

 

وز غمش ندانی چه ها می کشم

 

ساقی از در و بام در و بام بلا می رسد

 

بر دلم از این عشق از این عشق چه ها می رسد

 

از نگاه یاران به یاران ندا می رسد

 

دوره ی رهایی، رهایی فرا می رسد

 

 فریدون مشیری


+ نوشته شده در  یکشنبه دوم دی 1386ساعت 1:0  توسط موسیقی  |